Chcem podať podnet

viac



Chcem sa poradiť

viac







EURES

DOBROVOĽNÍCTVO.SK

Národná non-stop linka pre ženy zažívajúce násilie 0800 212 212

Detstvo bez násilia

Centrum pre medzinárodnoprávnu ochranu detí a mládeže

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky

Národný inšpektorát práce

Sociálna poisťovňa

 

Formy odborných poradenských služieb

Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny môže poskytovať odborné poradenské služby (OPS) vo forme:

  • individuálneho poradenstva
  • skupinového poradenstva

Obe formy majú spoločný cieľ: pomôcť klientom nájsť si uplatnenie na trhu práce, prekonať bariéry a rozvíjať profesijné i osobné zručnosti.

 

Individuálne poradenstvo

Individuálne poradenstvo je prioritne zamerané na podporu zamestnateľnosti klienta OPS a rozvoj schopností potrebných pre riadenie vlastnej profesijnej kariéry.

Ako to funguje?

Základom je poradenský rozhovor medzi odborným poradcom a klientom. Jeho priebeh sa prispôsobuje potrebám klienta.

Ciele individuálneho poradenstva

  • pripraviť klienta na vstup na trh práce
  • zhodnotiť osobnostné a odborné predpoklady
  • určiť profesijné ciele a identifikovať prekážky
  • nájsť riešenia na ich prekonanie

Poradca pri prvom kontakte posúdi motiváciu, samostatnosť, reálnosť cieľov a prekážky klienta. Následne s ním nastaví optimálny postup, ktorý môže zahŕňať viacero stretnutí podľa individuálnych potrieb.

Individuálne poradenstvo sa v zmysle zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vyhlášky MPSVR SR č. 106/2013 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o službách zamestnanosti, uskutočňuje formou individualizovaného poradenského procesu, ktorý zahŕňa:

  • komplexné zhodnotenie osobnostných predpokladov a odborných predpokladov
  • určenie cieľov potrebných na návrat na trh práce
  • určenie možných prekážok pri dosahovaní určených cieľov
  • vypracovanie návrhu na prekonanie možných prekážok pracovného uplatnenia

 

Skupinové poradenstvo

Skupinové poradenstvo pomáha klientom prekonávať bariéry spoločné pre viacerých klientov. Je vhodné najmä pre klientov, ktorí potrebujú intenzívnejšiu poradenskú podporu a doplnenie individuálneho poradenstva ďalšími aktivitami.

Spôsoby realizácie skupinového poradenstva

  • jednorazová intervencia
  • viacdňová aktivita (minimálne dva dni, so stanoveným cieľom a prepojeným obsahom)

Na čo sa zameriava?

  • motiváciu klienta k analýze a zhodnoteniu schopností a možností
  • podporu pri realistickej profesijnej orientácii
  • rozvoj sociálnych a komunikačných zručností
  • zvládanie problémového rozhodovania a náročných či netradičných situácií
  • orientáciu na trhu práce
  • tréning efektívnej komunikácie so zamestnávateľmi

Úspech skupinového poradenstva závisí od aktívneho zapájania klientov, spolupráce a budovania zmysluplných vzťahov v skupine.

 

Či už si klient vyberie individuálne alebo skupinové poradenstvo, výsledkom je podpora pri hľadaní zamestnania, posilnenie sebadôvery a rozvoj kľúčových zručností pre uplatnenie na trhu práce.

Forma poradenského procesu môže pozostávať aj z kombinácie individuálnych a skupinových aktivít (stretnutí).

OPS sú štandardne poskytované prezenčnou formou, t. j. prostredníctvom osobného kontaktu. V prípade potreby je možné OPS poskytnúť aj dištančnou formou, t. j. na diaľku.

 

 



 

Dátum vytvorenia stránky: 04.12.2009
Dátum aktualizácie: 01.09.2025

Tlačiť