Aký je postup pri žiadaní o príspevok na vytvorenie nového pracovného miesta?

Prvým krokom za úspešným získaním príspevku je podanie žiadosti o investičnú pomoc podľa § 14 zákona o regionálnej  investičnej pomoci

  • Prijímateľ podáva žiadosť na podporu realizácie investičného zámeru (ďalej len „IZ“)  na ministerstvo hospodárstva v jednom listinnom vyhotovení a na elektronickom nosiči dát.
  • Prijímateľ, ktorý je povinný zostavovať účtovnú závierku musí mať v čase podania žiadosti uložené v registri účtovných závierok účtovné závierky za účtovné obdobia predchádzajúce účtovnému obdobiu, v ktorom bola žiadosť podaná na ministerstvo hospodárstva.
  • Prijímateľ, ktorý má povinnosť zostavovať účtovnú závierku a je povinný ukladať výročné správy do verejnej časti registra účtovných závierok, musí mať vo verejnej časti registra účtovných závierok uložené výročné správy za účtovné obdobia predchádzajúce účtovnému obdobiu, v ktorom bola žiadosť podaná.

Druhým krokom je posúdenie žiadosti o investičnú pomoc podľa § 15 zákona o regionálnej  investičnej pomoci

  • ministerstvo hospodárstva do 25 pracovných dní od doručenia žiadosti posúdi regionálny prínos IZ a zabezpečí vypracovanie nezávislého odborného posudku (ďalej len „posudok“) k predpokladu prijímateľa splniť podmienky na poskytnutie investičnej pomoci, k predpokladu naplnenia parametrov IZ a k vplyvu IZ na verejné financie. Výsledkom posúdenia regionálneho prínosu IZ a posudku je stanovisko ministerstva hospodárstva k žiadosti, ktoré môže obsahovať návrh nižšej výšky investičnej pomoci a návrh inej štruktúry foriem investičnej pomoci.
  • Lehota podľa odseku 1 začína plynúť od predloženia úplných podkladov a správnych podkladov. Ak žiadosť nie je úplná alebo obsahuje nesprávne údaje, ministerstvo hospodárstva písomne vyzve prijímateľa, aby neúplné podklady alebo nesprávne podklady doplnil alebo opravil. Na doplnenie alebo opravu žiadosti ministerstvo hospodárstva určí primeranú lehotu. Ak prijímateľ nedoplní alebo neopraví podklady v určenej lehote alebo ak podklady v určenej lehote doplní alebo opraví nesprávne, ministerstvo hospodárstva žiadosť zamietne, o čom prijímateľa písomne informuje.
  •  Ak žiadosť podá prijímateľ podľa § 4 ods. 3, ministerstvo hospodárstva žiadosť zamietne, o čom prijímateľa písomne informuje.
  •  ministerstvo hospodárstva je oprávnené vyžiadať si od príslušných orgánov verejnej správy informácie potrebné na posúdenie žiadosti. Na základe výzvy sú tieto orgány povinné poskytnúť ministerstvu hospodárstva súčinnosť.
  • Ak IZ nemá významný regionálny prínos alebo z posudku vyplýva, že prijímateľ vo vzťahu k predloženej žiadosti nemá predpoklad splniť podmienky na poskytnutie investičnej pomoci alebo nemá predpoklad naplniť parametre IZ alebo negatívny vplyv IZ na verejné financie prevyšuje vplyv pozitívny, ministerstvo hospodárstva žiadosť zamietne, o čom prijímateľa písomne informuje.
  • Ak IZ má významný regionálny prínos a z posudku vyplýva, že prijímateľ vo vzťahu k predloženej žiadosti má predpoklad splniť podmienky na poskytnutie investičnej pomoci a má predpoklad naplniť parametre IZ a pozitívny vplyv IZ na verejné financie prevyšuje vplyv negatívny, ministerstvo hospodárstva do desiatich pracovných dní vypracuje návrh na poskytnutie investičnej pomoci (ďalej len „návrh“), ktorý zašle ministerstvu financií a príslušnému poskytovateľovi investičnej pomoci. Prílohou k návrhu je stanovisko ministerstva hospodárstva k žiadosti podľa odseku 1.

 Tretím krokom je Stanovisko poskytovateľa investičnej pomoci podľa § 16 zákona o regionálnej investičnej pomoci

  • poskytovateľ investičnej pomoci do desiatich pracovných dní od doručenia návrhu návrh posúdi a oznámi ministerstvu hospodárstva písomné stanovisko k poskytnutiu príslušnej formy investičnej pomoci a jej finančnému krytiu.
  • ministerstvo financií do desiatich pracovných dní od doručenia návrhu návrh posúdi a oznámi ministerstvu hospodárstva písomné vyjadrenie k vplyvu investičného zámeru na verejné financie.
  • Ak príslušný poskytovateľ investičnej pomoci podľa § 3 písm. b) a c) ministerstvu hospodárstva nedoručí stanovisko podľa odseku 1, platí, že s poskytnutím príslušnej formy investičnej pomocí súhlasí. Ak poskytovateľ investičnej pomoci podľa § 3 písm. e) ministerstvu hospodárstva nedoručí stanovisko podľa odseku 1, platí, že s poskytnutím príslušnej formy investičnej pomoci nesúhlasí.
  • Po uplynutí lehoty podľa odseku 1 ministerstvo hospodárstva vypracuje súhrnné stanovisko k žiadosti (ďalej len „súhrnné stanovisko“).
  • Ak ministerstvo hospodárstva vydá záporné súhrnné stanovisko, do pätnástich pracovných dní od uplynutia lehoty podľa odseku 1 žiadosť zamietne, o čom prijímateľa písomne informuje.
  • Ak ministerstvo hospodárstva vydá kladné súhrnné stanovisko, vypracuje písomnú ponuku investičnej pomoci podľa § 17.

Štvrtým krokom je ponuka investičnej pomoci podľa § 17 zákona o regionálnej investičnej pomoci

  • ministerstvo hospodárstva do pätnástich pracovných dní od uplynutia lehoty podľa § 16 ods. 1 zašle písomnú ponuku investičnej pomoci (ďalej len „ponuka“) prijímateľovi, ktorý je zapísaný v registri partnerov verejného sektora, ak je osobou, ktorá má povinnosť zapisovať sa do registra, a na vedomie príslušnému poskytovateľovi investičnej pomoci.
  • ponuka obsahuje identifikačné údaje prijímateľa, výšku investičnej pomoci, výšku jednotlivých foriem investičnej pomoci, intenzitu investičnej pomoci pre IZ, podmienky na poskytnutie investičnej pomoci a povinnosti prijímateľa.
  • Ponuka nemôže obsahovať výšku investičnej pomoci a formu investičnej pomoci, s ktorou príslušný poskytovateľ investičnej pomoci nesúhlasí.

Piatym krokom je akceptácia ponuky investičnej pomoci podľa § 18 zákona o regionálnej investičnej pomoci

  • ak prijímateľ súhlasí s ponukou, do 20 pracovných dní od jej doručenia predloží ministerstvu hospodárstva akceptáciu ponuky v jednom listinnom vyhotovení a na elektronickom nosiči dát.
  • ak prijímateľ nesúhlasí s ponukou alebo nepredloží akceptáciu ponuky podľa odseku 1, ministerstvo hospodárstva žiadosť zamietne, o čom prijímateľa písomne informuje.

Šiestym krokom je vydanie rozhodnutia o schválení investičnej pomoci podľa § 20 zákona o regionálnej investičnej pomoci

  • V procese rozhodovania o schválení investičnej pomocije postup taký, že ak žiadateľ spĺňa podmienky na poskytnutie investičnej pomoci predkladá sa na základe žiadosti žiadateľa návrh na poskytnutie investičnej pomoci vláde SR na schválenie. Vláda SR pri schvaľovaní návrhu predovšetkým posudzuje národohospodársky význam IZ a účinky poskytnutia investičnej pomoci na hospodársku súťaž na relevantnom trhu. ministerstvo hospodárstva alebo ministerstvo dopravy ak ide o investičnú pomoc pre oblasť cestovného ruchu vydá rozhodnutie o schválení investičnej pomoci pre konkrétny podnikateľský subjekt spolu s uvedením podmienok, ktoré je žiadateľ povinný dodržiavať.
  • Po vydaní rozhodnutia o schválení investičnej pomoci Ústredie osloví prijímateľa investičnej pomoci so žiadosťou o poskytnutie  súčinnosti a o predloženie projektu ako podkladu na spracovanie Zmluvy o poskytnutí príspevku na nové pracovné miesta (ďalej len „Zmluvy“ ). Po podpísaní Zmluvy medzi prijímateľom investičnej pomoci a poskytovateľom investičnej pomoci MPSVR,  prostredníctvom  Ústredia je táto zmluva zverejnená v centrálnom registri zmlúv. Na základe predloženej žiadosti o vyplatenie  príspevku na nové pracovné miesta  (ďalej len „PM“) prijímateľom investičnej pomoci a predložení dokladov o udržaní PM za 1 rok a 2 rok udržania odo dňa ich vzniku a následne verifikovaním predložených dokladov a ich správnosti je prijímateľovi do 40 dní  refundovaná platba.
  • Vymedzenie základných pojmov podľa § 5 zákona o regionálnej pomoci
  • písm. j) dňom vytvorenia nového PM je deň nástupu zamestnanca do práce v súlade s pracovnou zmluvou uzatvorenou v priamej súvislosti s realizáciou investičného zámeru (ďalej len „IZ“), ak zamestnanec vykonáva pre prijímateľa závislú prácu; PM vytvorené pred podaním žiadosti o investičnú pomoc na ministerstvo hospodárstva sa nepovažujú za PM vytvorené v priamej súvislosti s realizáciou IZ,
  • písm. k) čistým nárastom PM čistý nárast počtu PM pri porovnaní PM v prevádzkarni s priemerom za posledných 12 mesiacov, ktoré predchádzajú kalendárnemu mesiacu, v ktorom bola žiadosť podaná na ministerstvo hospodárstva; počet PM znamená počet osôb zamestnaných počas sledovaného obdobia v prevádzkarni na výkon závislej práce v pracovnom pomere na ustanovený týždenný pracovný čas alebo na kratší pracovný čas, pričom PM, ktoré zanikli počas obdobia 12 mesiacov, sa odpočítajú od počtu PM vytvorených počas toho istého obdobia a počet osôb zamestnaných na kratší pracovný čas, ako je ustanovený týždenný pracovný čas, sa do celkového počtu PM započítava ako podiel pracovných jednotiek vo vzťahu k ustanovenému týždennému pracovnému času.

Na účely výkladu jednotlivých ustanovení Zmluvy medzi  Ústredím a prijímateľom investičnej pomoci sa rozumie :

  • PM vytvorené pred podaním žiadosti o investičnú pomoc na ministerstvo hospodárstva sa nepovažujú za PM vytvorené v priamej súvislosti s realizáciou IZ,
  • vytvorenými novými PM sa rozumie čistý nárast počtu PM pri porovnaní PM v spoločnosti prijímateľa za posledných 12 mesiacov, ktoré predchádzajú kalendárnemu mesiacu, v ktorom bola žiadosť o investičnú pomoc podaná na ministerstvo hospodárstva.
  • počet PM znamená počet osôb zamestnaných počas sledovaného obdobia v spoločnosti prijímateľa na výkon závislej práce v pracovnom pomere na ustanovený týždenný pracovný čas, pričom PM, ktoré zanikli počas obdobia 12 mesiacov, sa odpočítajú od počtu PM vytvorených  počas toho istého obdobia a počet osôb zamestnaných na kratší pracovný čas ako je ustanovený týždenný pracovný čas, sa do celkového počtu PM započítava ako podiel pracovných jednotiek vo vzťahu k ustanovenému týždennému pracovnému času.
  • Do doby udržania a obsadenia vytvoreného nového PM sa nezapočítava doba jeho neobsadenia zamestnancom. O túto dobu neobsadenia sa doba, počas ktorej je prijímateľ povinný nové PM udržať obsadené, predlžuje. Celková doba obsadenia PM  v súvislosti s vytváraním celkovej ceny práce a následným odvádzaním poistného je pri povinnosti udržať PM 5 rokov 1826 dní a pri povinnosti udržať PM 3 roky 1095 dní, pri priestupnom roku 1096  dní.
  • Jedna doba neobsadenia vytvoreného nového PM môže trvať maximálne 92 po sebe nasledujúcich kalendárnych dní, ak sa zmluvné strany nedohodnú inak. Takéto doby neobsadenia ktoréhokoľvek vytvoreného nového PM sa môžu opakovať. Pri neobsadení vytvoreného nového PM, ktoré neprekročí lehotu sa neuplatňujú sankcie  Akákoľvek dohoda zmluvných strán o prekročení 92-dňovej lehoty musí mať obligatórne formu písomného dodatku k Zmluve a jeho uzavretiu musí nevyhnutne predchádzať písomná žiadosť prijímateľa. Na účely tejto Zmluvy v súlade s nariadením komisie (EÚ) č. 651/2014 zo dňa 17.07.2014 (vymedzujúce pojem „PM vytvorené v súvislosti s investičným projektom“ ako PM súvisiace s činnosťou, ktorej sa týka investícia, vrátane PM.
  • Za oprávnené náklady prijímateľa sa považujú mzdové výdavky uvedené v projekte, ktoré boli skutočne uhradené prijímateľom na účel Zmluvy, sú priamo spojené
    s realizáciou projektu, sú preukázateľné prijímateľom a ktoré vznikli prijímateľovi najskôr deň po podaní žiadosti na podporu realizácie IZ na ministerstvo hospodárstva. Oprávnené výdavky prijímateľa budú doložené riadnymi zmluvnými a účtovnými dokladmi podľa právnych predpisov platných v Slovenskej republike.
  • Náklady prijímateľa vyčíslené v cudzej mene budú prepočítané na Euro podľa ustanovenia § 24 ods. 2 až 4 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
  • Na tie isté podporené nové PM z projektu prijímateľovi nemôžu byť počas realizácie investičného projektu poskytnuté ďalšie príspevky v zmysle zákona o službách zamestnanosti.
  • V prípade zmeny podmienok týkajúcich sa IZ prijímateľ postupuje podľa § 23 zákona o regionálnej investičnej pomoci.
  • Ak prijímateľ nesplní povinnosť vytvorenia nových PM v lehote do troch rokov od ukončenia prác na IZ, neudrží každé nové PM najmenej päť rokov odo dňa prvého vytvorenia alebo nezachová PM v počte zodpovedajúcom priemeru za posledných 12 mesiacov, ktoré predchádzali kalendárnemu mesiacu v ktorom bola žiadosť podaná na ministerstvo hospodárstva, je prijímateľ povinný poskytnutú investičnú pomoc vrátiť podľa § 25 ods. 2 zákona o regionálnej investičnej pomoci.

Prijímateľ ku dňu podpisu Zmluvy a počas celej doby poskytovania investičnej pomoci musí mať vysporiadané všetky daňové povinnosti, odvody poistného na dôchodkové zabezpečenie, nemocenské poistenie a zdravotné poistenie podľa zákona č. 461/2003

  • z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a zákona č. 580/2004 Z. z.
    o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení  zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve
    a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ďalších právnych predpisov platných v Slovenskej republike a nesmie porušiť zákaz nelegálneho zamestnávania podľa zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

 

Dátum vytvorenia stránky: 02.06.2015
Dátum aktualizácie: 17.03.2022

Tlačiť