
Občan
Evidencia na úrade (ako, kde a kedy sa zaevidovať), aké informácie poskytuje úrad uchádzačovi o zamestnanie.
Národná linka na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K je od začiatku mája prístupná aj prostredníctvom školského informačného systému EduPage, čo prinieslo počas posledných dní prudký nárast záujmu o služby linky zo strany školákov a ich rodičov.
Odborníkov na Národnej linke na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K kontaktuje počas bežného dňa spravidla pár desiatok ľudí. Počas prvého dňa po oficiálnom zaradení linky do systému EduPage sa na nich obrátilo niekoľko stoviek detí a dospelých. „Zaradenie Národnej linky na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K do systému EduPage je jednou z mnohých iniciatív rezortu práce, vyvíjaných s cieľom byť bližšie ľuďom a poskytnúť im efektívnu podporu. Veľmi ma teší, že táto úspešná spolupráca s rezortom školstva splnila svoj cieľ a mnoho detí i dospelých sa obrátilo na našich odborníkov na linke,“ povedal minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš.
V priebehu 5.mája, prvý deň po oficiálnom zaradení odkazu na Národnú linku na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K do systému EduPage, kontaktovalo odborných konzultantov linky prostredníctvom četu alebo e-mailu 632 detí a dospelých. V období od 5.mája do 9.mája s sa linkou spojilo celkovo 947 ľudí.
Generálny riaditeľ a generálny tajomník služobného úradu Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny Peter Ormandy vysvetlil, že viacerých školákov motivovala ku kontaktovaniu linky viac zvedavosť ako hľadanie pomoci v zložitej situácii: „Záujem o Národnú linku na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K bol počas prvého oficiálneho dňa v systéme EduPage aspoň desaťnásobne vyšší ako počas bežných dní. Najdôležitejšie je, že vďaka spojeniu so školami sa na nás obrátilo aj mnoho detí, ktoré skutočne čelia násiliu a my sme im mohli aktívne pomôcť. Pozitívne je aj to, že odborníkov kontaktovali aj deti zo zvedavosti, naši konzultanti sa s nimi rozprávali o možnostiach konzultácie a podpory, šírili tak osvetu o rôznych druhoch násilia a možnostiach, ako im čeliť. Deti a mladých ľudí ubezpečili, že v linke majú oporu pri pomoci s negatívnym prežívaním. Potvrdilo sa, že linka sa za štyri roky svojej existencie dostala do povedomia širokej verejnosti ako spoľahlivý pomocník, na ktorého sa ľudia obracajú s dôverou.“
V roku 2024 podporila Národná linka na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K 7 544 klientov, o 1 442 viac ako v roku 2023. Od spustenia na konci apríla 2021 kontaktovalo odborných konzultantov cez čet viac ako 26 271 klientov. Medzi najčastejšie ťažkosti, s ktorými klienti linku kontaktujú, patria duševné zdravie, šikana, kyberšikana, sociálna izolácia, vzťahy s rodičmi a rovesníkmi. V najťažších prípadoch píšu klienti s tendenciou k sebapoškodzovaniu, poruchami príjmu potravy alebo k suicidálnym sklonom. Linka je dostupná cez webové prehliadače, prostredníctvom mobilnej aplikácie a najnovšie ju môžu žiaci či študenti škôl a ich rodičia nájsť aj v školskom systéme EduPage. K odkazu na linku je možné dostať sa z hlavného menu cez položku „Šikana a duševné zdravie“.
O Národnej linke na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K
Národná linka na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K je prvou štátom zriadenou linkou pomoci pre deti a mladých ľudí nielen na Slovensku, ale v celej Európe. Nie je tu iba pre deti, ktoré bezprostrednému násiliu čelia. Môžu sa na ňu obrátiť aj deti alebo mladí ľudia, ktorí poznajú vo svojom okolí mladého človeka s problémom a chcú mu pomôcť. Rovnako tak môžu národnú linku kontaktovať aj dospelí klienti s podnetom alebo konzultáciou k riešeniu prípadu násilia na dieťati. Národná linka poskytuje v prvom rade poradenstvo, prevenciu a aj krízovú intervenciu online dištančnou formou prostredníctvom četovej a mailovej komunikácie.
Deti a mladí ľudia sa môžu obrátiť na národnú linku prostredníctvom webovej stránky www.viacakonick.sk použitím akéhokoľvek webového prehliadača či už v počítači alebo na mobilnom zariadení. Na tejto webovej stránke nájdu informácie o pravidlách pomoci čiže dôležité informácie o tom, ako národná linka funguje, čo môže od nej klient očakávať a pod. Na stránke sú uvedené aj podrobné návody ako vymazať históriu prehliadania v jednotlivých typoch prehliadačov, aby nebolo možné na strane klienta vystopovať jeho návštevu na webovej stránke národnej linky. Deti a mladí ľudia sa môžu skontaktovať s konzultantmi národnej linky aj prostredníctvom mobilnej aplikácie, ktorú je možné bezplatne si stiahnuť či už do mobilného telefónu alebo do tabletu. Pre e-mailovú komunikáciu s klientami slúži adresa pomoc@viacakonick.gov.sk.