
Občan
Evidencia na úrade (ako, kde a kedy sa zaevidovať), aké informácie poskytuje úrad uchádzačovi o zamestnanie.
Úrad poskytne na základe písomnej žiadosti zamestnávateľovi, ktorý zamestnáva občana so zdravotným postihnutím, alebo samostatne zárobkovo činnej osobe, ktorá je občanom so zdravotným postihnutím, príspevok na činnosť pracovného asistenta, ak z druhu zdravotného postihnutia a z vykonávanej pracovnej činnosti zamestnanca alebo samostatne zárobkovo činnej osoby vyplýva potreba pracovného asistenta. Súčasťou žiadosti o poskytnutie príspevku je údaj o percentuálnej miere poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť občana so zdravotným postihnutím, charakteristika pracovnej činnosti, ktorú zamestnanec alebo samostatne zárobkovo činná osoba vykonáva na pracovnom mieste, a rozsah pracovného času, zdôvodnenie potreby pracovného asistenta a charakteristika a rozsah pracovnej činnosti pracovného asistenta.
Pracovný asistent na účely tohto zákona je
Pracovný asistent musí mať 18 rokov veku a spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu.
od 1. 1. 2025 je výška príspevku od 828,69 EUR do 1 414,84 EUR/mesiac
na činnosť jedného pracovného asistenta počas trvania
Príspevok sa poskytuje na základe písomnej dohody o poskytnutí príspevku uzatvorenej medzi úradom a zamestnávateľom, ktorý zamestnáva občana so zdravotným postihnutím, alebo medzi úradom a samostatne zárobkovo činnou osobou, ktorá je občanom so zdravotným postihnutím. Príspevok poskytuje úrad, v ktorého územnom obvode občan so zdravotným postihnutím vykonáva prácu alebo prevádzkuje alebo vykonáva samostatnú zárobkovú činnosť.
Samostatne zárobkovo činná osoba, ktorá je občanom so zdravotným postihnutím, uzatvára s pracovným asistentom zmluvu o poskytovaní pomoci pri prevádzkovaní alebo vykonávaní samostatnej zárobkovej činnosti, pričom jedno vyhotovenie zmluvy alebo jej kópiu, je povinná predložiť príslušnému úradu.
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny oznamuje, že s účinnosťou od 1.9.2025 môže zamestnávateľ podať žiadosť o poskytnutie finančného príspevku na činnosť pracovného asistenta podľa § 59 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov výlučne elektronicky prostredníctvom formulára zverejneného na Ústrednom portáli verejnej správy Slovensko.sk. Príslušný formulár je k dispozícii na nasledujúcom linku: Podávanie žiadosti o poskytnutie príspevku na činnosť pracovného asistenta
Samostatne zárobkovo činná osoba, ktorá je občanom so zdravotným postihnutím, môže podať žiadosť o poskytnutie finančného príspevku na činnosť pracovného asistenta pre samostatne zárobkovo činnú osobu so zdravotným postihnutím podľa § 59 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov aj elektronicky prostredníctvom formulára zverejneného na Ústrednom portáli verejnej správy Slovensko.sk. Príslušný formulár je k dispozícii na nasledujúcom linku: Podávanie žiadosti o poskytnutie príspevku na činnosť pracovného asistenta pre samostatne zárobkovo činnú osobu so zdravotným postihnutím
Nárok na poskytnutie príspevku na činnosť pracovného asistenta vzniká po naplnení všetkých zákonných náležitostí podľa zákona o službách zamestnanosti, vrátane podania žiadosti o poskytnutie príspevku na činnosť pracovného asistenta (Rozsudok NS SR č. k. 9Sžsk/76/2017).
Ak úrad práce, sociálnych vecí a rodiny predloženej žiadosti o poskytnutie príspevku na činnosť pracovného asistenta vyhovie, uzatvorí so žiadateľom dohodu o poskytnutí príspevku na činnosť pracovného asistenta (ďalej len „dohoda“), od prvého dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po mesiaci, v ktorom bola podaná žiadosť o poskytnutie príspevku na činnosť pracovného asistenta. Bez uzatvorenia dohody nie je možné príspevok na činnosť pracovného asistenta poskytnúť. V dohode sú detailne špecifikované práva a povinnosti žiadateľa a úradu práce, sociálnych vecí a rodiny pri poskytovaní príspevku na činnosť pracovného asistenta. Dohoda sa uzatvára maximálne na obdobie jedného kalendárneho roka.