
Občan
Evidencia na úrade (ako, kde a kedy sa zaevidovať), aké informácie poskytuje úrad uchádzačovi o zamestnanie.
Legislatívne zmeny pri poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi od 01.09.2025 sa týkajú najmä úpravy podmienok poskytovania plnej výšky dávky v hmotnej núdzi podmienené prijatím ponuky vhodného zamestnania, zvýhodneným započítavaním príjmu, úpravy aktivačného príspevku odstupňovaním jeho výšky podľa miery aktivácie a rozšírenia cieľovej skupiny pre poskytovanie príspevku na nezaopatrené dieťa.
V súvislosti so zámerom „Práca namiesto dávok", ktorý má motivovať občanov v hmotnej núdzi uplatniť sa na trhu práce, právne úpravy zákona o službách zamestnanosti a zákona o pomoci v hmotnej núdzi s účinnosťou od 01.09.2025 prinášajú nasledovné zmeny:
Sprostredkovanie vhodného zamestnania občanom, ktorým je poskytovaná pomoc v hmotnej núdzi - od 01.09.2025 sa rozširuje pôsobnosť úradov práce, sociálnych veci a rodiny (ďalej len „úrad“) o sprostredkovanie vhodného zamestnania aj pre osoby v hmotnej núdzi. Vhodné zamestnanie je zamestnanie, ktoré zohľadňuje zdravotný stav občana, prihliada na niektorú z jeho kvalifikácií, odborné zručnosti alebo druh doteraz vykonávanej práce. V tejto súvislosti dávame občanom v hmotnej núdzi, ktorí nie sú v evidencii uchádzačov o zamestnanie do pozornosti, že:
za účelom sprostredkovania vhodného zamestnania úrad od 01.09.2025 bude žiadať (písomne prostredníctvom zasielaných výziev, resp. osobne v súčinnosti so starostom obce alebo s komunitným centrom) občanov, ktorí sú členmi domácností v hmotnej núdzi o vyplnenie dotazníka k poskytnutiu údajov o dosiahnutej kvalifikácii, odborných zručnostiach, zdravotnom stave, pričom v predmetnom dotazníku občan v hmotnej núdzi môže uviesť aj o aké zamestnanie by mal záujem;
ak člen domácnosti nevyplní dotazník v stanovenej lehote, na ktorú bude upozornený, t.j. neposkytne údaje k sprostredkovaniu zamestnania, úrad mu ponúkne zamestnanie, ktoré nemusí zohľadňovať jeho znalosti a kvalifikáciu.
odmietne ponuku vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov alebo
odmietne nástup do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov alebo
nedostaví sa na úrad alebo na miesto určené úradom na účel ponuky vhodného zamestnania bez vážnych dôvodov.
Dávka sa zníži v kalendárnom mesiaci, ktorý nasleduje po kalendárnom mesiaci, v ktorom došlo ku skutočnosti odôvodňujúcej zníženie dávky. Dávka v hmotnej núdzi sa zníži o sumu 86,50 eur aj v prípade opakovaného skončenia vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom do jedného mesiaca od jeho vzniku.
Pri opakovanom porušení povinností súvisiacich so sprostredkovaním vhodného zamestnania úradom sa dávka zníži o sumu dávky 86,50 eur za každého plnoletého člena domácnosti až na 3 kalendárne mesiace. To znamená, že ak občan v hmotnej núdzi opakovane (druhýkrát a viackrát) nespolupracuje s úradom pri sprostredkovaní vhodného zamestnania alebo ak opakovane (druhýkrát a viackrát) z jeho strany došlo k predčasnému skončeniu právneho vzťahu do 1 mesiaca, ktorý vznikol z dôvodu nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom dávka sa zníži v prvom kalendárnom mesiaci až treťom kalendárnom mesiaci, nasledujúcich po kalendárnom mesiaci, v ktorom došlo ku skutočnosti odôvodňujúcej zníženie dávky.
Motivácia zamestnať sa a zotrvať v zamestnaní prostredníctvom zvýhodneného započítavania príjmu z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu, ktorý vznikne počas poskytovania pomoci v hmotnej núdzi, a to od 01.09.2025. Obdobný pracovný vzťah je štátnozamestnanecký pomer alebo služobný pomer, t.j. nejde o dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Zvýhodnené započítavanie príjmu sa uplatňuje počas 6 kalendárnych mesiacov od vzniku tohto pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu, a to nasledovne – počas prvých dvoch kalendárnych mesiacov sa na účely pomoci v hmotnej núdzi nebude posudzovať celý príjem (100% z príjmu), ďalšie dva kalendárne mesiace 75% z príjmu a ďalšie dva kalendárne mesiace 50 %. Následne po 6 mesiacoch sa za príjem nebude posudzovať 25% z príjmu zo závislej činnosti alebo obdobného príjmu z cudziny tak, ako to upravuje už súčasná právna úprava.
Ďalšou formou motivácie zamestnať sa a zotrvať v zamestnaní je aj skutočnosť, že od 01.09.2025 sa za príjem na účely pomoci v hmotnej núdzi nepovažuje zamestnanecká prémia a daňový bonus, čím sa podstatne zvýši príjem domácnosti s deťmi.
Ďalšie zmeny pri poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi od 01.09.2025:
Poskytovanie ochranného príspevku pri nepriaznivom zdravotnom stave už nebude časovo limitované najviac 12 kalendárnymi mesiacmi v priebehu 4 kalendárnych rokov, tak ako to upravuje súčasný právny stav. Ak posudkový lekár potvrdí, že nepriaznivý zdravotný stav bude trvať bez prerušenia aj po uplynutí troch mesiacov, nárok na ochranný príspevok bude počas trvania dočasnej pracovnej neschopnosti. Ak však posudkový lekár v prípadoch hodných osobitného zreteľa využije možnosť zrušiť trvanie dočasnej pracovnej neschopnosti kedykoľvek počas jej trvania, po zrušení dočasnej pracovnej neschopnosti nárok na ochranný príspevok zanikne.
Aktivačný príspevok sa poskytuje na 3 úrovniach, pričom výška poskytnutého príspevku je odstupňovaná podľa miery aktivácie občana v hmotnej núdzi a opätovne sa zavádza aj poskytovanie aktivačného príspevku pre zamestnaných. Aktivačný príspevok sa poskytuje v nasledovných sumách:
176, 80 eur mesačne, ak občan v hmotnej núdzi má príjem zo závislej činnosti dohodnutý najmenej v sume minimálnej mzdy,
132,60 eur mesačne, ak sa občan v hmotnej núdzi vzdeláva, zvyšuje si kvalifikáciu alebo sa zúčastňuje rekvalifikácie a na vzdelávaní a príprave na trh práce, v dohodnutom rozsahu, najmenej 32 hodín mesačne počas 30 dní alebo vykonáva dobrovoľnú vojenskú prípravu,
88,40 eur mesačne, ak občan v hmotnej núdzi sa zúčastňuje na projektoch a programoch realizovaných podľa zákona o službách zamestnanosti, ktoré svojim obsahom zodpovedajú aktivačnej činnosti formou menších obecných služieb pre obec alebo formou služieb vo verejnom záujme.
Ďalšou významnou zmenou pri poskytovaní aktivačného príspevku je, že príspevok môže byť poskytnutý aj členovi domácnosti, ktorý nie je uchádzačom o zamestnanie (okrem prípadov poskytovania aktivačného príspevku v sume 88,40 eur).