Chcem podať podnet

viac



Chcem sa poradiť

viac







EURES

DOBROVOĽNÍCTVO.SK

Národná non-stop linka pre ženy zažívajúce násilie 0800 212 212

Detstvo bez násilia

Centrum pre medzinárodnoprávnu ochranu detí a mládeže

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky

Národný inšpektorát práce

Sociálna poisťovňa

 

Čo sú odborné poradenské služby?

Odborné poradenské služby (OPS) sú v zmysle § 43 ods. 2 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o službách zamestnanosti) služby zamerané na ovplyvňovanie rozhodovania a správania sa, vytváranie súladu medzi osobnostnými predpokladmi a požiadavkami na vykonávanie určitého zamestnania, sociálnu a pracovnú adaptáciu uchádzača o zamestnanie (UoZ), záujemcu o zamestnanie (ZoZ) a osoby v hmotnej núdzi (OvHN):

  • zisťovaním osobnostných predpokladov a schopností a zhodnotením kompetencií UoZ, ZoZ a OvHN
  • vypracovaním individuálneho akčného plánu (IAP) na podporu pracovného uplatnenia znevýhodneného UoZ
  • diagnostikovaním a rozpoznaním prekážok vstupu na trh práce
  • vytvorením osobnostného profilu UoZ, ZoZ a OvHN na určenie aktivít, opatrení a služieb potrebných na jeho začlenenie na trh práce

Kto zabezpečuje OPS

OPS môže zabezpečiť:

  • úrad práce, sociálnych vecí a rodiny sám
  • úrad práce, sociálnych vecí a rodiny prostredníctvom dodávateľa OPS (fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá má oprávnenie na vykonávanie OPS)

Kto môže vykonávať odbornú poradenskú činnosť

Odbornú poradenskú činnosť môže vykonávať poradca, ktorý dosiahol vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa (§ 43 ods. 3 zákona o službách zamestnanosti).

Význam OPS

Systém OPS umožňuje UoZ a OvHN s ťažkosťami pri umiestnení sa na trhu práce identifikovať vlastné schopnosti, spôsobilosti a záujmy, prijímať zmysluplné rozhodnutia týkajúce sa vzdelávania, odbornej prípravy a zamestnania, a riadiť svoju individuálnu životnú cestu (Rezolúcia Rady EU 2008/C 319/02).

Cieľ OPS

Základným cieľom OPS je poskytovať klientovi efektívnu odbornú pomoc a podporiť jeho smerovanie k samostatnosti a svojpomoci pri riešení špecifickej situácie nezamestnanosti.

IAP

IAP je písomný dokument, ktorý na základe činností a postupov odborných poradenských služieb určuje opatrenia, postup a časový harmonogram plnenia jednotlivých opatrení na zvýšenie možností uplatnenia znevýhodneného UoZ na trhu práce.

Podanie žiadosti o poskytovanie OPS alebo o vypracovanie IAP

Klient (žiadateľ) môže požiadať o zabezpečenie OPS alebo o vypracovanie IAP prostredníctvom žiadosti o poskytovanie OPS.

Žiadosť je potrebné podať v jednom origináli na územne príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, v územnom obvode ktorého je vedený v evidencii.

Možnosti podania žiadosti zo strany žiadateľa:

  • osobne
  • poštou
  • elektronicky prostredníctvom elektronickej schránky žiadateľa

Typy žiadostí o poskytovanie OPS

UoZ môže požiadať o zabezpečenie OPS alebo o vypracovanie IAP prostredníctvom Žiadosti uchádzača o zamestnanie o poskytovanie odborných poradenských služieb. [ PDF] 

Znevýhodnený UoZ môže požiadať o vypracovanie IAP prostredníctvom Žiadosti uchádzača o zamestnanie o poskytovanie odborných poradenských služieb. [ PDF]

ZoZ môže požiadať o zabezpečenie OPS prostredníctvom Žiadosti záujemcu o zamestnanie o poskytovanie odborných poradenských služieb [ PDF]

OvHN môže požiadať o zabezpečenie OPS prostredníctvom Žiadosti osoby v hmotnej núdzi o poskytovanie odborných poradenských služieb [ PDF].

Formuláre žiadostí

Formuláre žiadostí sú dostupné na portáli www.slovensko.sk, kde je možné ich priamo online vyplniť.

Dôležité pri elektronickom podaní žiadosti

Pri elektronickom zasielaní prostredníctvom elektronickej schránky musí byť žiadosť o poskytovanie OPS podpísaná oprávnenou osobou kvalifikovaným elektronickým podpisom.

Čo je kvalifikovaný elektronický podpis?

Kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) je informácia pripojená alebo inak logicky spojená s elektronickým dokumentom, ktorá za splnenia podmienok daných zákonom č. 272/2016 Z. z. o dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o dôveryhodných službách) v znení neskorších predpisov umožňuje spoľahlivo a jednoznačne určiť fyzickú osobu, ktorá ho vyhotovila.

Pomocou KEP je možné elektronicky realizovať právne úkony, ktoré v papierovom svete vyžadujú písomnú formu právneho úkonu (§ 40 ods. 4 zákona č. 40/1964 Z. z. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov), takýmto spôsobom podpísaný právny úkon je rovnocenný s právnym úkonom podpísaným vlastnoručným podpisom. Písomná forma právneho úkonu je zachovaná vždy, ak právny úkon urobený elektronickými prostriedkami je podpísaný kvalifikovaným elektronickým podpisom, a tým je takýmto spôsobom podpísaný právny úkon rovnocenný s právnym úkonom podpísaným vlastnoručným podpisom.

Právne úkony uskutočnené elektronickými prostriedkami, podpísané KEP a opatrené časovou pečiatkou si osvedčenie pravosti podpisu nevyžadujú. Ak je ku KEP pripojená aj kvalifikovaná elektronická časová pečiatka, tak v digitálnom svete má takýto podpis rovnaké právne účinky ako podpis uskutočnený v písomnej podobe, ktorý je osvedčený notárom.  

Splnomocnenie inej osoby

Úrad akceptuje žiadosť podanú z inej elektronickej schránky, ako je elektronická schránka žiadateľa – ide o prípad, kedy žiadateľ splnomocní inú osobu, napríklad rodinného príslušníka. V prípade podania žiadosti inou osobou je potrebné ako prílohu žiadosti priložiť oprávnenie na konanie v mene žiadateľa na základe udelenej plnej moci v elektronickej podobe1.

Vysvetlivka

[1] Splnomocnenie môže byť elektronické alebo listinné. V prípade, ak žiadateľ disponuje iba listinnou podobou splnomocnenia a predkladá splnomocnenie elektronicky ako prílohu žiadosti alebo elektronicky na základe vyzvania úradom, predkladá splnomocnenie elektronické, a to vykonaním zaručenej konverzie splnomocnenia opatreného vlastnoručným podpisom splnomocniteľa z listinnej podoby do elektronickej podľa § 36 ods. 3 zákona o e-Governmente tak, ako ju definuje § 35 ods. 2 zákona o e – Governmente. Ak na základe vyzvania úradu predkladá žiadateľ splnomocnenie osobne alebo zasiela poštou, doručuje ho listinne v origináli alebo v overenej kópii.



 

Dátum vytvorenia stránky: 27.11.2009
Dátum aktualizácie: 01.09.2025

Tlačiť