
Občan
Evidencia na úrade (ako, kde a kedy sa zaevidovať), aké informácie poskytuje úrad uchádzačovi o zamestnanie.
Odborné poradenské služby (OPS) sú v zmysle § 43 ods. 2 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o službách zamestnanosti) služby zamerané na ovplyvňovanie rozhodovania a správania sa, vytváranie súladu medzi osobnostnými predpokladmi a požiadavkami na vykonávanie určitého zamestnania, sociálnu a pracovnú adaptáciu uchádzača o zamestnanie (UoZ), záujemcu o zamestnanie (ZoZ) a osoby v hmotnej núdzi (OvHN):
Kto zabezpečuje OPS
OPS môže zabezpečiť:
Kto môže vykonávať odbornú poradenskú činnosť
Odbornú poradenskú činnosť môže vykonávať poradca, ktorý dosiahol vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa (§ 43 ods. 3 zákona o službách zamestnanosti).
Význam OPS
Systém OPS umožňuje UoZ a OvHN s ťažkosťami pri umiestnení sa na trhu práce identifikovať vlastné schopnosti, spôsobilosti a záujmy, prijímať zmysluplné rozhodnutia týkajúce sa vzdelávania, odbornej prípravy a zamestnania, a riadiť svoju individuálnu životnú cestu (Rezolúcia Rady EU 2008/C 319/02).
Cieľ OPS
Základným cieľom OPS je poskytovať klientovi efektívnu odbornú pomoc a podporiť jeho smerovanie k samostatnosti a svojpomoci pri riešení špecifickej situácie nezamestnanosti.
IAP
IAP je písomný dokument, ktorý na základe činností a postupov odborných poradenských služieb určuje opatrenia, postup a časový harmonogram plnenia jednotlivých opatrení na zvýšenie možností uplatnenia znevýhodneného UoZ na trhu práce.
Podanie žiadosti o poskytovanie OPS alebo o vypracovanie IAP
Klient (žiadateľ) môže požiadať o zabezpečenie OPS alebo o vypracovanie IAP prostredníctvom žiadosti o poskytovanie OPS.
Žiadosť je potrebné podať v jednom origináli na územne príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, v územnom obvode ktorého je vedený v evidencii.
Možnosti podania žiadosti zo strany žiadateľa:
Typy žiadostí o poskytovanie OPS
UoZ môže požiadať o zabezpečenie OPS alebo o vypracovanie IAP prostredníctvom Žiadosti uchádzača o zamestnanie o poskytovanie odborných poradenských služieb. [ PDF]
Znevýhodnený UoZ môže požiadať o vypracovanie IAP prostredníctvom Žiadosti uchádzača o zamestnanie o poskytovanie odborných poradenských služieb. [ PDF]
ZoZ môže požiadať o zabezpečenie OPS prostredníctvom Žiadosti záujemcu o zamestnanie o poskytovanie odborných poradenských služieb [ PDF].
OvHN môže požiadať o zabezpečenie OPS prostredníctvom Žiadosti osoby v hmotnej núdzi o poskytovanie odborných poradenských služieb [ PDF].
Formuláre žiadostí
Formuláre žiadostí sú dostupné na portáli www.slovensko.sk, kde je možné ich priamo online vyplniť.
Dôležité pri elektronickom podaní žiadosti
Pri elektronickom zasielaní prostredníctvom elektronickej schránky musí byť žiadosť o poskytovanie OPS podpísaná oprávnenou osobou kvalifikovaným elektronickým podpisom.
Čo je kvalifikovaný elektronický podpis?
Kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) je informácia pripojená alebo inak logicky spojená s elektronickým dokumentom, ktorá za splnenia podmienok daných zákonom č. 272/2016 Z. z. o dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o dôveryhodných službách) v znení neskorších predpisov umožňuje spoľahlivo a jednoznačne určiť fyzickú osobu, ktorá ho vyhotovila.
Pomocou KEP je možné elektronicky realizovať právne úkony, ktoré v papierovom svete vyžadujú písomnú formu právneho úkonu (§ 40 ods. 4 zákona č. 40/1964 Z. z. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov), takýmto spôsobom podpísaný právny úkon je rovnocenný s právnym úkonom podpísaným vlastnoručným podpisom. Písomná forma právneho úkonu je zachovaná vždy, ak právny úkon urobený elektronickými prostriedkami je podpísaný kvalifikovaným elektronickým podpisom, a tým je takýmto spôsobom podpísaný právny úkon rovnocenný s právnym úkonom podpísaným vlastnoručným podpisom.
Právne úkony uskutočnené elektronickými prostriedkami, podpísané KEP a opatrené časovou pečiatkou si osvedčenie pravosti podpisu nevyžadujú. Ak je ku KEP pripojená aj kvalifikovaná elektronická časová pečiatka, tak v digitálnom svete má takýto podpis rovnaké právne účinky ako podpis uskutočnený v písomnej podobe, ktorý je osvedčený notárom.
Splnomocnenie inej osoby
Úrad akceptuje žiadosť podanú z inej elektronickej schránky, ako je elektronická schránka žiadateľa – ide o prípad, kedy žiadateľ splnomocní inú osobu, napríklad rodinného príslušníka. V prípade podania žiadosti inou osobou je potrebné ako prílohu žiadosti priložiť oprávnenie na konanie v mene žiadateľa na základe udelenej plnej moci v elektronickej podobe1.
Vysvetlivka
[1] Splnomocnenie môže byť elektronické alebo listinné. V prípade, ak žiadateľ disponuje iba listinnou podobou splnomocnenia a predkladá splnomocnenie elektronicky ako prílohu žiadosti alebo elektronicky na základe vyzvania úradom, predkladá splnomocnenie elektronické, a to vykonaním zaručenej konverzie splnomocnenia opatreného vlastnoručným podpisom splnomocniteľa z listinnej podoby do elektronickej podľa § 36 ods. 3 zákona o e-Governmente tak, ako ju definuje § 35 ods. 2 zákona o e – Governmente. Ak na základe vyzvania úradu predkladá žiadateľ splnomocnenie osobne alebo zasiela poštou, doručuje ho listinne v origináli alebo v overenej kópii.